2012. október 25., csütörtök

Fehér kenyér

A szomszédomtól kaptam ezt a receptet és most, hogy már van kenyérsütőm csak a dagasztáshoz igénybe vettem. A sütőben sült kenyér illatánál nincs is jobb.

Hozzávalók:
50-60 dkg liszt, 3,3 dl langyos tej, 1 ek. ecet, 2 kk. só, 1 mk. cukor, 2,5 dkg élesztő, 0,5 dl olaj vagy olivaolaj, a kenyér megkenésére 1 tojássárgát összekevertem vízzel

Elkészítés:
A kenyérsütőbe bepakolom először a folyékony alapanyagokat és a sót, rá a lisztet, rá morzsolom az élesztőt és 1 mk. cukrot. Elindítom a dagasztást kb. 20 percre. (Nekem kicsit lágy volt a tészta így pici lisztet kellett hozzátegyek így még 10 perc dagasztás.) Kikapcsolom a gépet, átgyúrom a tésztát és kelesztőtálban kelesztem tovább kb. 15-20 percet. Közben a sütőt 200 fokra előmelegítem. Én ultraplus edényben sütöttem a kenyeret, kikentem olajjal és beletettem az átgyúrt, kicsit formázott kenyeret, bevágtam a tetejét pengével (ezt még gyakorolni kell), majd bekentem a tojásosvízzel, lefedtem és kb. 25 percig sütöttem fedő alatt 200 fokon. Újra átkenem a tetejét és 180 fokon sütöm készre tető nélkül, összesen 55-60 perc kellett tehát 180 fokon kb. 30-35 percet sütöm még. Mikor kiveszem a sütőből pár percet hagyom a formában, majd a vízes kezemmel kicsit áttörlöm a kenyeret és betekerem egy konyharuhába rácson hagyom teljesen kihűlni. Mikor kihűlt szeletelhető. Ezt a fajta kenyeret most sütöttem először, de fogok még...a sütési technikákon még javítani kell a gyúrást is gyakorlom még. Elsőre jó eredmény, az íze finom és lényeg, hogy mesterséges adalékanyagoktól mentes.

Ha nincs kenyérsütő dagasztáshoz, én a tavalyi kenyeret egy másik recept alapján kézzel dagasztottam ki. Akkor kb. 45-50 perc kelesztés kell a tésztának kelesztőtálban.

Jénaiban is lehet sütni, ki kell kenni olajjal a jénait, fedő is jó ha van, vagy ha nincs, akkor a jénai alatti részen a sütőbe tegyünk bele egy kis vizet a párologtatáshoz...sima vízzel is kenhetjük a kenyér tetejét.






2 megjegyzés: